Op vakantie naar Cuba

Vakantie naar Cuba, onze ervaringen!

Wij gingen op vakantie naar Cuba !
Mijn vriend en ik waren allebei toe aan vakantie. Een loze zin wellicht, want in feite ben ik altijd toe aan vakantie.
Ik kan dan ook dagen spenderen aan het google’n naar mogelijke bestemmingen, de goedkoopste vliegtickets, foto’s noem maar op.
En zo gebeurde het ook dat we een ticket van 300 euro tegen kwamen naar Havana.
Vriendje was op dat moment toevallig aan het appen met zijn leidinggevende, dus vrij was aangevraagd. De tickets waren zo geboekt.
Zoals hier te lezen zouden we een maand later zouden we naar Cuba gaan!
Vakantie naar Cuba
Met onze charmante nieuwe reiskussen in het vliegtuig

We hadden eerlijk gezegd, geen idee wat te verwachten. Uiteraard is Cuba een land dat ontzettend tot de verbeelding spreekt met communisme, handelembargo’s, oldtimers en mooie stranden met cocktails. Maar veel meer dan dat wisten we echt niet.
Research vertelde ons dat alles daar makkelijker te regelen is dan hier. Internet is daar ten slotte beperkt. En zodoende besloten we alleen onze eerste accommodatie te boeken en op de bonnefooi naar Cuba te vertrekken!
We hadden maar kort de tijd. 8 dagen, waarbij we op 1 dag in de middag aankwamen en 1 dag in de namiddag weer vertrokken. We besloten na aankomst dus maar meteen een taxi te boeken naar een airbnb in Vinales. Een ongeveer 3 uur durende rit, naar een Unesco wereld-erfgoed natuurgebied. We verbleven bij een van de weinige cubanen die goed Engels  sprak en ontvingen van hem de rest van ons reistips. Hij heette Mowgly.
Vinales, wereld UNESCO erfgoed
Vakantie naar Cuba
Het uitzicht vanaf onze fantastische AirBnB. We betaalden 6 euro PP per nacht!
Vinales
Als je naar Cuba gaat, en je vliegt op Havana (ik heb eigenlijk geen idee of ze nog andere vliegvelden hebben), ga absoluut naar Vinales! Vinales is prachtig. Het heeft een prachtige natuur bestaande uit valleien en afgestompte bergen (met een platte bovenkant dus). Niet voor niets is deze plek geregistreerd als Unesco werelderfgoed. Het is behoorlijk toeristisch, onze host vertelde dat in de zomermaanden er soms meer toeristen rondlopen dan oorspronkelijke bewoners. Dat betekent echter wel dat alle voorzieningen voor handen zijn (zoals internet, café’s etc.) en dat is in Cuba geen vanzelfsprekendheid.
Op vakantie naar Cuba
Bij zonsondergang op ons dakterras met uitzicht op Vinales
Het leukste wat je in Vinales kunt doen is op paardrijtour gaan. Kijk wel waar de paarden er goed uitzien, in Cuba hanteren ze helaas hele andere normen van dierenwelzijn dan in Nederland. Logisch, gezien hun leefomstandigheden. Maar wel iets waar je rekening mee moet houden.
Tijdens onze paardrijtour stopten we bij een koffieplantage waar ons van alles werd bijgebracht over de landbouwindustrie in Cuba. Wist je dat ze maar liefst 90% (!!!!) moeten afstaan aan de overheid. Goed, er staat wel een vergoeding in natura tegenover: Rum. Boeren worden uitbetaald in Rum.
Het is dus niet gek dat cocktails in Cuba voor een groter gedeelte bestaan uit alcohol dan uit andere dranken 😉 . Het verbaasde me dan ook dat we maar 1 écht dronken gast op klaarlichte dag (en nee, dat waren niet Arjan of ik 😉 ) zijn tegengekomen.
De man vertelde ons dat dokters een maandsalaris hebben van 50 cuc ! Dat staat ongeveer gelijk aan 45 euro. Een leraar verdient ongeveer 25 euro per maand. Hoe duur een cocktail is, in Cuba? Voor toeristen 5 cuc.
Ze hanteren echter wel een munteenheid voor de lokale bevolking (Cup), en een internationale munteenheid voor toeristen (Cuc). Zo is alles in Cup veel goedkoper.
Toch zijn er ontzettend veel producten die slechts verkocht worden in de internationale munteenheid, tegen internationale prijzen.
We zijn dus maar royaal geweest met onze fooien. Lastig, weliswaar omdat deze mensen in toeristengebieden waarschijnlijk wel vaker gespekt worden door toeristen die spontaan een messiascomplex krijgen van deze verhalen. Toch had ik graag de écht minder bedeelden, in de niet toeristische gebieden wat geld gedoneerd.
Verder deden we nog een taxi tour, taxi’s kosten namelijk echt niets in Cuba, en al helemaal niet als je het laat regelen door je Host. We werden gebracht naar prachtige uitkijkpunten, en naar een grot waar ik voor het eerst in aanraking kwam met mijn claustrofobie 😉 .
De veiligheidsnormen in Cuba zijn namelijk iets anders. Waar ik in Nederland als enthousiast paardenmeisje al voor een paar honderd euro aan speciale paardrijuitrusting heb liggen – in belang van mijn veiligheid – ( Denk aan een gladde paardrijbroek, speciale laarzen mét een hakje tegen doorschieten in de stijgbeugel, een veiligheidscap etc.) wordt iedereen in Cuba ongeacht kleding, schoenen of hoofdbescherming gewoon een op een paard gezet.
Hetzelfde geldt voor oldtimers waarbij de deuren er soms nog net niet uitvliegen op de snelweg en die gemaakt zijn in een tijd dat gordels niet bestonden en airbags slechts futuristische opblaas ballonnen waren.
Een grot met pegels Steen boven me, vond ik dus niet heel fijn. Ha.
Op vakantie naar Cuba
De straat in het dorp Vinales

Armoede

Wat wel erg imponerend was, was dat Cuba veel armer was dan we dachten. Tuurlijk, we hadden geen Amerikaanse shoppingmalls verwacht. Maar huizen zijn veelal zelf gemaakt. Als je geld hebt is dat nog wel te doen, maar de sloppenwijken waren sloppenwijken zoals we alleen in films gezien hadden. Bovenstaande foto was in Vinales, een redelijk goed ontwikkeld dorp dat veel inkomsten vergaart via AirBnB’s en toerisme. In dorpen in de buurt zagen we huizen (kaveltjes) gemaakt van golfplaten, met uitgemergelde werkpaarden en honden ernaast. Beelden die ons eerder deden denken aan Afrika dan aan Cuba.
Winkels hebben we vrijwel niet gezien. Eten wordt rechtstreeks uit de natuur gehaald. Op straat zie je zelfgefokte varkens aan het spit hangen.

Voetpad onderhoud in Cuba

De Cubaanse Keuken

De Cubaanse keuken is typisch. Iedere liefhebber van organisch voedsel en vrije uitloop dieren kan hier zijn hart ophalen. Het meeste fruit wordt, in ieder geval in de landelijke gebieden, gewoon uit de natuur gehaald. Vooral op guave zijn ze gek. Als je dus bij een host gaat ontbijten, verwacht dan heel veel vers tropisch fruit zoals ananas, mango, guave, en papaya.

Vakantie naar Cuba
Genieten van een verse mango daquirie!

Guave was toen wij er waren, in Maart dus, wel de absolute nummer 1 vrucht. We werden overal onthaald met guave smoothies, guave-compote en verse guave. Zelfs de rum is in Vinales gemaakt van guave.

Authentiek Cubaans avondeten bestaat uit veel rijstgerechten (met bonen), en vlees met salades. Persoonlijk vonden wij het eten wat gemaakt werd door onze hosts vele malen lekkerder dan wat we aten in restaurants. Ze zijn in Cuba namelijk niet echt scheutig met specerijen. Onze tweede host daarentegen maakte heerlijke gerechten van exotische groentes die vooral wat weg hadden van Indiase curries.

Duur is het allemaal niet. Voor 14 euro heb je een megamaaltijd inclusief mega cocktail in een restaurant. Éenzijdig is het wel een beetje. Noem me een neppe globetrotter, maar ik ben zelf niet zo dapper met het eten van voedsel in minder hygiënische omgevingen en ik had graag wat extra rantsoen bij mij gehad.

Chocolade hebben ze vrijwel niet in Cuba! En als ze het hebben is het extreem duur! Wij hadden nog 1 kinder maxi reepje (je weet wel, die kleine reepjes van kinder) bij ons. Toen we deze aan onze host lieten zien begon ze oprecht te kraaien van blijdschap. Daarna werd de hele familie er bij geroepen en werd het luttele stukje chocola in 5 stukjes gebroken en uitgedeeld.

Moraal van dit verhaal en een mooie reistip:
De lokale bevolking houdt waarschijnlijk net zoveel van chocolade als, eeeh? Iedereen? Maar ze hebben vrijwel geen mogelijkheden om het te eten. Als je ze écht blij wil maken, neem dan vooral wat extra chocolade mee. Wij baalden oprecht dat dat ene reepje het enige was wat wij nog konden geven.

Stop 2: Soroa

Mowgly, onze host, boekte een ‘Communual taxi’ voor ons naar Soroa. Een hartstikke leuke manier om andere reizigers te ontmoeten. We reisden met een Amerikaans gezin met wie we meteen een klik hadden. Helaas reisden zij in 1x door naar Havana, terwijl wij nog een tussenstop maakte in Soroa.

Waterval in Soroa

Soroa is iets minder bekend. Het is ook geen plaats waar je je weken kunt vermaken, maar het heeft wel een hele gave natuur. Er is een park waar je je zeker wel een dag kunt vermaken. Er zijn watervallen en beekjes waar je kunt zwemmen.

Beste host in Cuba!

Wat onze verblijf in Soroa echter het allerleukste maakte was absoluut onze Host. We verbleven bij ‘ Oneida ‘ die een prachtig verblijf had. De kamer was basic, maar ze hadden een enorme weelderige tuin met terras. Ze spraken geen Engels, wij geen Spaans. Maar gelukkig is er google translate. En zo hebben we de hele avond kunnen praten. Oneida woonde met haar moeder en dochters in de woning. We hebben ’s avonds heerlijk op het terras gezeten waarbij er mojito’s voor ons klaar werden gezet, en waar we feestelijk bediend werden met Cubaanse muziek en salsa-dansen.

Op vakantie naar Cuba
Oneida, haar moeder, Arjan en ik
La Terazza

De volgende dag zouden we naar La terrazza gaan. We konden kiezen of we met de taxi of te paard zouden gaan. Wij lieten ons dat geen twee keer vragen en gingen te paard.

Paarden zijn net zo’n gebruikelijk vervoersmiddel als taxi’s. Het is geen hobby, en er zijn geen speciale ruiterpaden of wat dan ook. Paarden lopen gewoon op de autoweg, of in het bos door smalle paadjes die zeker niet voor paarden ontworpen zijn. Je moet dus niet raar staan te kijken als je ineens dwars door een rivier heen moet, of je gids af moet stappen om een boomstam door midden te haken om verder te kunnen.

Het was een ontzettend gave rit, 3 uur lang door de diepe bossen van Cuba.

Toen we bij le terrazza waren, waren we vooral uitgeput van de rit. We hebben ons dus tegoed gedaan aan een lekkere lunch en een cocktail. Zonder internet was het moeilijk om uit te vinden wat er precies te doen was – Behalve een kabelbaan – en dus gingen we na enkele uurtjes weer terug voor een lange rit te paard.

Ha; dat was een miscalculering van ons. Wij dachten dat we met onze paardrijachtergrond (lees: Ik rijd al 18 jaar paard en heb een eigen paard die sinds een aantal jaren lekker met pensioen is, en ook Arjan heeft al wat paardrijervaring) best nog 3 uur terug konden.

Onze gids had gezien dat we wat ervaring hadden en nam de alternatieve route waarbij we constant konden draven en iets sneller thuis zouden zijn. Nou, drie uur in draf in de brandende zon op een hard westernzadel met scheve beugels was geen pretje. Zowel voor ons niet als het paard. Arjan had letterlijk blaren op z’n billen. Ik was kneiterhard aan het verbranden en kon geen boe of bah meer zeggen. Laat staan dat ik fatsoenlijk kon meebewegen te paard. De paarden waren deze ritten wel gewend, en extreem fit. Ze waren dan ook hoogstens een beetje klam. Toch merkte ik dat mijn paard op een gegeven moment mank ging lopen omdat ik er als een ongecontroleerde lappenpop  opzat.

Arjan en ik hebben als echte warriors (lees: we waren vooral te schijterig om aan te geven dat we echt uitgeput waren) gestreden, maar toen het paard er moeite mee begon te krijgen konden we gelukkig zonder problemen een taxi laten komen.

’s avonds konden we echt bijna niet meer lopen en zijn we na een lekkere maaltijd van Oneida meteen naar bed gegaan.

Stop 3: Havana

We waren echt wel toe aan wat luxe en hadden dan ook uitgekeken naar onze trip naar de grote stad, waar we eindelijk wat luxe voorzieningen hoopten te hebben.

Havana. Onze eerste host Mowgly, had tot dan toe een uitstekende taak verricht met het plannen van onze reis. Helaas viel onze accommodatie in Havana tegen. We zouden in het centrum van Havana verblijven, maar uiteindelijk bleek het er net buiten te vallen in een redelijk arme buurt. Onze kamer had ook geen ramen, en wel tralies, dus ondanks dat Cuba een veilig land is voelden we ons op dat moment erg onveilig.

Vakantie naar Cuba
Een maand voor ons was er een vrij desastreuze tornado langsgekomen.

Er was ook geen internet. Je zou zeggen; de authentieke Cuba-experience. Maar bij het plannen van je dagen is internet toch wel verdomd handig. Ook in de stad hadden we, zonder internet, moeite om een werkende WiFi spot te vinden. We hebben dus wat rond gehangen in Oud-Havana en hebben the Capitol bezocht. Er waren een aantal leuke marktjes, barretjes en parken die we bezochten. ’s Avonds gingen we naar de lobby van een luxe hotel in de hoop dat we daar eindelijk werkend internet zouden hebben. Maar zelfs met een kaartje wat we voor een 5 dubbele prijs in het hotel moesten aanschaffen kregen we welgeteld 1 minuut verbinding.  Ook was de tourist information als gesloten.

The capitol

Als laatste hebben we dus maar weer een taxi genomen, zodat we onze taxichauffeur zouden kunnen uithoren over leuke activiteiten. Omdat we in zo’n vervelende buurt verbleven, en niet iets anders konden boeken zonder internet besloten we om Havana uit te gaan. De taxichauffeur raadde ons het tropische strand in ‘Santa Maria’ aan.

Reistips naar Cuba
Arry en ik in Santa Maria met verse pina Colada’s!

Santa Maria is een prachtig tropisch strand. Zo ééntje die je op foto’s ziet met palmbomen, ligbedjes, bedienden die je voor een paar een euro voorzien van heerlijk verse mojito’s en pina Colada’s en een turquoise zee met de temperatuur van een volgelopen badkuip. Het was heerlijk om hier de laatste dag nog even te vertoeven.

Conclusie en tips

• Als je geen Spaans spreek is google translate een absolute must. Engels spreken ze niet. Voor de leuk is het mij absoluut aan te raden om even een basiscursusje Spaans te volgen voor je vertrekt
  • Chocola! Er is bijna geen chocolade te verkrijgen. Voor chocoholics een belangrijk weetje, maar vooral: Je kan de lokale bevolking er ont-zet-tend blij mee maken!
  • AirBnB’s zijn in Cuba echt belachelijk goedkoop, en wat ons betreft veel leuker dan een hotel. De lokale host weet alle ins en outs, voorziet je van lekker eten en kan tours en taxi’s vaak goedkoper regelen dan in een hotel. Hierdoor hebben wij echt geen moment op onze geld hoeven letten en hebben wij voor weinig alles kunnen doen wat we wilden.
  • In Cuba heb je twee munteenheden, Cup en Cuc. Cuc is internationaal waar je als toerist mee betaalt. De Cup is vele malen minder waard, maar daardoor is het soms wel goedkoper om met cup te betalen. Wij zijn echter vrij weinig dingen tegen gekomen waar dit mogelijk was.
  • In Cuba werkt je pinpas niet en kun je ook geen geld opnemen van je rekening. Zorg dus dat je genoeg contanten bij je hebt om je reis door te komen!
  • Internet. Ik heb best veel gereisd en ben er altijd prima mee weg gekomen om op de bonnefooi ergens heen te gaan. Zonder internet is dat heel lastig. Bereid je dus voor of houd er rekening mee met het boeken van je accomodaties: sommigen hebben wifi. Je moet dan wel een internetkaart kopen (1 cuc = ongeveer een euro per uur) maar het is écht wel heel prettig als je ’s avonds even op kunt zoeken in welke buurt je zit en wat er te doen is, of welke plekken je beter kunt vermijden.